Top 15 Cuvinte Cheie în Marketing

În această lume globalizată, dominată de fluxul continuu de informații, devine din ce în ce mai greu să avem un singur rol la locul de muncă. Sistemul fabricilor e pe ducă în timp ce cererea pentru abilități diverse e în creștere, și nimeni nu știe asta mai bine decât marketerii.

Dar nu toți suntem versați în lumea digitală, mai sunt și novice printre noi care încearcă să îmblânzească balaurul digital și să înțeleagă ceva din acest domeniu atât de important pentru succesul afacerii lor. 

Indiferent de nivelul de experiență, noi urăm bun venit tuturor musafirilor pe pagină. Dacă nu ești fluent în romgleza digitală sau poate ți-e dor de o recapitulare ca la școală, ai venit unde trebuie. Astăzi discutăm despre Top 15 cei mai folosiți termeni în Digital Marketing ca să mai adăugăm ceva la bagajul de cunoștințe.

Industria Schimbătoare a Digital Marketingului

Deși nu are o istorie prea bogată, aceasta industrie înglobează perfect cuvintele lui Confucius: “Singura constantă este schimbarea”. De aceea într-un timp scurt acest domeniu și-a creat propriul limbaj, to say so. Ca să poți comunica eficient cu persoane din acest domeniu, aruncă un ochi peste glosarul de mai jos. 

Top 15 cei mai folosiți termeni în Digital Marketing 

Affiliate marketing sau marketing afiliat – Este un model de marketing bazat pe performanță, în care companiile plătesc afiliații pentru a genera vânzări sau clienți potențiali. Dar până una alta, ce-i ăla afiliat și cu ce se mănâncă? Un afiliat poate fi o persoană sau un business care promovează produse sau servicii în schimbul unui comision. Un afiliat câștigă un comision pentru promovarea produselor sau serviciilor unei companii. De exemplu, un blog de călătorie poate include link-uri afiliate pentru rezervarea de hoteluri și zboruri în postările lor și poate câștiga un comision pentru fiecare rezervare făcută prin acele linkuri. Afiliații acționează ca o punte între afacerea ta și publicul țintă, valorificându-și propria influență în obținerea rezultatelor. 

Bounce rate sau rata de respingere – Este o valoare care măsoară  procentul de vizitatori de pe site-ul tău, care părăsesc site-ul după ce au vizualizat o singură pagină. O rată crescută poate indica faptul că experiența utilizatorului sau conținutul nu este relevant pentru nevoile sau așteptările vizitatorului. De exemplu, dacă un site primește 100 de vizitatori și 70 dintre aceștia părăsesc după ce au vizualizat doar o pagină, bounce rate-ul site-ului ar fi de 70%. Un bounce rate scăzut este cea mai bună țintă pentru că arată că vizitatorii găsesc ceea ce au nevoie și interacționează cu site-ul. Acest termen este întâlnit și în email marketing. Acolo se referă la procentul de adrese de email din lista ta la care campania nu a putut fi trimisă. De ce? Pentru că hard bounce și soft bounce. Ambele sunt rele, dar vom discuta despre ele mai pe larg în alt articol dedicat bunelor practici în email marketing.

Conversion Rate sau Rata de conversie – se referă la procentul de vizitatori ai site-ului web care efectuează o anumită acțiune dorită, cum ar fi o achiziție, completarea unui formular sau înscrierea la un newsletter. Este utilizată pentru a măsura eficiența unui site sau a unei campanii de marketing în atingerea obiectivelor sale, cu o rată de conversie mai mare indicând faptul că site-ul este mai bun la conversia vizitatorilor în clienți. De exemplu, dacă un site a primit 1000 de vizitatori și 100 dintre aceștia au făcut o achiziție, rata de conversie a site-ului ar fi de 10%.

CPC (Cost per Click sau costul pe click) – Este suma plătită de o compania ta pentru fiecare click pe reclama online. CPC-ul este un model obișnuit de tarifare pentru publicitatea PPC, în special pentru Google Ads. De exemplu, dacă o companie plătește 2 lei pentru un click pe reclama sa și generează 10 clickuri, costul total ar fi de 20 lei.

CTA (Call to Action sau îndemnul la acțiune) – Un lucru foarte important și deseori omis. Dacă vrei să comunici un mesaj online care să convertească ceva, trebuie să îi spui cititorului verde în față ce să facă. Poate ți se pare extrem de evident pentru că ai și o grafică frumoasă cu săgeți, dar nu este. Folosește o expresie sau un buton care încurajează vizitatorul să întreprindă o anumită acțiune, care vrei tu, cum ar fi efectuarea unei achiziții, descărcarea unei cărți electronice sau completarea unui formular. 

CTA este un element cheie al marketingului digital, deoarece te ajută să transformi vizitatorii în clienți. De exemplu, o companie de software ar putea include un CTA în postarea de blog care să spună „Descarcă versiunea gratuită acum” cu un buton care duce la pagina de descărcare.

CTR (Click-Through Rate sau rata de clic) – Se referă la raportul dintre click-uri și impresii sau numărul de click-uri primite pe o reclamă raportat la numărul de afișări. Un CTR mare indică faptul că anunțul este captivant și relevant pentru publicul tău. De exemplu, dacă un anunț a fost afișat de 100 de ori și a primit 10 clicuri, CTR-ul său ar fi de 10%.

Email marketing sau marketing prin email – Este practica de a trimite emailuri către o listă de abonați cu scopul de a promova un produs sau serviciu. Mailurile pot include oferte promoționale, actualizări ale produselor și conținut educațional. De exemplu, o companie de modă ar putea trimite un email lunar abonaților săi, prezentând cele mai recente colecții de îmbrăcăminte și oferind un cod de reducere pentru achizițiile efectuate prin email. Este de asemenea o unealtă foarte puternică în fidelizarea clienților oferindu-le diverse beneficii suplimentare. Când este folosit corect, contribuie la creșterea imaginii de brand prin împărtășirea conținutului educațional din partea unui expert în domeniu. Totodată, această unealtă înglobează foarte bine eforturile de automatizare, trimițând mesaje de tip recuperare coș.

Influencer marketing – Este un tip de marketing în care companiile se asociază cu persoane care au un număr mare de urmăritori activi pe rețelele sociale pentru a-și promova produsele sau serviciile. Influencerii le distribuie urmăritorilor lor prin postări, promoții sau alte tipuri de conținut. De exemplu, o companie de make-up s-ar putea asocia cu un make-up artist popular de pe Instagram pentru a crea un tutorial de machiaj folosind produsele lor, care este apoi promovat pentru urmăritorii artistului/artistei.

Keyword research sau căutarea cuvintelor cheie – În digital marketing, cuvântul cheie se referă la un cuvânt sau expresie folosită de utilizatori atunci când căuta ceva anume. Keyword research este procesul de a căuta și descoperi acele cuvinte și expresii pentru a-ți înțelege publicul și a crea conținut și reclame potrivite căutărilor lor. De exemplu, un petshop poate folosi keyword research pentru a descoperi că oamenii caută pe Google „jucării pentru câini” și apoi să creeze o pagină web și o reclamă Google optimizată pentru acest cuvânt cheie. O unealtă gratuită și la îndemâna oricui este Google Keyword Planner care îți face anumite recomandări în funcție de variantele introduse de tine și îți oferă date adiționale (numărul de căutări într-o anumită perioadă, popularitate, etc.)

KPI (Key Performance Indicator sau indicator cheie de performanță) – Unitatea de măsură care evaluează succesul unei campanii de marketing sau strategie de afaceri. KPI-urile variază în funcție de companie și de obiectivele acesteia, dar cele mai întâlnite sunt creșterea ratei de conversie, a traficul pe site și ROAS. De exemplu, o companie de software B2B ar putea folosi ca indicator KPI „numărului de descărcări gratuite al ebook-ului” pentru a măsura succesul campaniilor cu obiectivul de generare de potențiali clienți.

PPC (Pay-Per-Click sau plată pentru click) – Se referă la un tip de publicitate digitală în care plătești de fiecare dată când un utilizator face click pe unul dintre anunțurile tale. Cele mai folosite platforme de PPC sunt Google Ads și Facebook Ads (Meta ads) dar din urmă vin puternic și TikTok Ads, LinkedIn Ads, Waze ads și lista continuă. Poți alege cine vede anunțurile pe baza unor factori precum vârsta, locația, interesele și comportamentul. De asemenea poți crea o varietate de tipuri de reclame: anunțuri cu una sau mai multe imagini sau video și poți alege unde sunt afișate acestea. Platformele oferă de obicei rapoarte și analize detaliate ca să îți poți măsura progresul și succesul campaniilor. 

Retargeting sau retargetarea – Este o formă de publicitate digitală în care companiile arată reclame persoanelor care au interacționat deja cu site-ul sau conținutul lor. Reclamele de retargetare pot fi afișate persoanelor care au vizitat site-ul unei companii, au adăugat articole în coșul lor, dar nu au finalizat achiziția sau au interacționat cu conținutul lor într-un alt mod. De exemplu, un brand de îmbrăcăminte poate afișa reclame de retargetare unei persoane care a vizitat site-ul, dar nu a făcut o achiziție, afișând articolele pe care acea persoană le-a văzut pe site.

ROAS (Return on Ad Spend sau rentabilitatea cheltuielilor publicitare) – Cuvântul magic care le face și le desface pe toate, mai ales în PPC. ROAS măsoară rentabilitatea cheltuielilor în reclamele online. Se calculează prin împărțirea veniturilor generate de reclame la costul acestora.  De exemplu, dacă cheltuiești 100 lei pe Google Ads și generezi 500 lei în vânzări, rentabilitatea reclamei tale ar fi de 500/100 = 5. Un ROAS de 1 înseamnă că ai cheltuit un leu și ai câștigat un leu, deci no bueno. Umblă vorba că în România un ROAS general este de 3-4. Dacă întrebarea ta este “ce înseamnă un ROAS bun?” bun venit în club… nu există un răspuns general, cu cât mai mare cu atât mai bine dar trebuie să ai așteptări realiste. Nu poți avea un ROAS bun dacă site-ul tău abia merge, oamenii vor fi frustrați și nu vor mai converti. Sunt n tehnici și în fiecare zi apar altele. Noi testăm zilnic ca să urcăm cât mai rapid muntele ROAS.

SEO (Search Engine Optimization sau optimizarea pentru motoare de căutare) – Este o practică al cărei obiectiv este îmbunătățirea site-ului tău pentru a-l urca cât mai sus în rezultatele motoarelor de căutare. Ca să clarificăm, Google este unul din cele mai folosite motoare de căutare, urmat de Amazon, Yahoo, Bing, etc. Cum facem asta? Prin optimizarea unor elemente ale site-ului precum conținutul, structura, codul și multe altele pentru a-l face mai atrăgător pentru motoarele de căutare. O metodă foarte populară de a face asta este prin includerea cuvintelor cheie relevante atât pentru produsul și/sau serviciile tale, cât și pentru ceea ce caută oamenii online.

De exemplu, o companie care vinde echipament montan și-ar putea optimiza site-ul pentru cuvântul cheie „unelte camping” prin includerea acestui termen în conținut, tag-uri și meta descrieri.

SEO este o unealtă foarte bună pentru creșterea organică a traficului pe site și implicit a conversiilor și a popularității. Te ajută să apari acolo unde oamenii te caută. 

Social media marketing – Prin această practică se promovează un produs, serviciu sau brand pe platforme de social media precum Facebook, Instagram, TikTok și altele. Businessurile folosesc rețelele de socializare pentru a-și crește imaginea, pentru a comunica mai eficient cu audiența lor și pentru a genera potențiale vânzări sau clienți. De exemplu, un restaurant ar putea posta fotografii cu meniul lor, care îți lasă gura apă, pe Instagram pentru a atrage urmăritori și pentru a-și promova afacerea.

Concluzie

Multe dintre acestea sunt și strategii de marketing și fiecare dintre ele oferă o modalitate unică pentru companii de a ajunge la publicul țintă și obține rezultate. Este important să cauți combinația potrivită de strategii pentru afacerea ta, iar apoi să măsori și să ajustezi campaniile pentru a obține rezultatele dorite. Sună complicat pentru că așa este. Dar de aia suntem noi aici, ca să te ajutăm cu tot ce ai nevoie. Până data viitoare, sperăm că acest articol ți-a mai elucidat din mistere.